Vahet ei ole, kas töötad kontoris või kodus, kas oled sportlane või koduperenaine, politseinik või arst, hommikune joogatund on suurepärane võimalus päeva alustamiseks. Joogaõpetaja Toomas Õunap toob välja mõned põhjused, miks on hommikujooga nii kasulik tegevus ja miks see võiks kuuluda sinu hommikurutiini.

Me kõik soovime, et meie päev algaks suurepäraselt, et me tunneksime end hästi, soovime mitte mõelda eesseisvatele kohustustele, tähtaegadele, ummikutele liikluses ja muudele ebameeldivustele. Paljudega meist hommikuti aga nii just juhtub. Üks asi tuleb meelde, siis teine asi ja olemegi sukeldunud oma mõtete ja tegevuste rägastikku. Luba hommikujoogal oma päeva alustada teist moodi ja mõne aja pärast sa märkad üha rohkem naeratust oma huulil, avastad, kuidas päeva alguses on sul rohkem energiat ning just siis tuleks kõige keerukamate probleemide lahendamine ette võtta. Jäta lihtsamad kohustused juba ülejäänud päevaks. Sa avastad, et sinu keskendumine paraneb ja välised ärritused ei lähe sulle enam nii palju korda.

Hommikul alustades hommikujoogaga päeva, lubades seljal sirutuda, puhastes kopsud, aktiveerides energia ja vereringluse valmistad sa oma keha ette kõigiks sulle olulisteks tegemisteks ehk sätid keha kõige paremasse olekusse.

1. SA TUNNED ENNAST ERKSAMALT JA ÄRKSAMALT

Arvatavasti on igaüks teinud vahel tööd olles väsinud ja kurnatud. Kindlasti oleme teinud ka tööd tundes end värske ei reipana. Töö kiiruses ja efektiivsuses on suur vahe sõltudes sellest kas tunneme end energilisena või väsinuna. Samuti on töötegemise meeleolu parem kui tunneme end aktiivsena. Väsinud olles sunnime end tööd alustama ja raske on teha töö lõpuni. Tihti otsime põhjuseid miks mitte alustada tööd, vaatame uudiseid, sotsiaal meediat, lähme kohvitama või lobisema. Paljud hommikujooga praktiseerijad peale hommikust füüsilise keha äratust jätkavad aktiivse tegutsemise lainel ja jõuavad rohkem, ilma asendustegevusteta.

2. HOMMIKUJOOGA AITAB SINU TEADVUSTAMIST PARANDADA.

Alustage oma päeva harjutustega tuues sinna kogu oma teadlikus, ole teadlik sisse- ja väljahingamisest. Märka harjutuste mõjusid. Hetkes oleku praktiseerimine aitab sul üha paremini mõista seda, mis toimub sinu sees ja sinu ümber. Olla teadlik, selle üle mõtlemata, hinnanguid andmata, kritiseerimata, lihtsalt märgeta ja eristada, olla arusaamises, mis toimub. Teadvustamine ja mitte automaatne reageerimine võimaldavad sul adekvaatsemalt hinnata toimuvat kasutamata emotsioonide prille, mis kord ilustavad, siis hirmutavad, kurvastavad, ahvatlevad jne. Võta osa hommikujooga tundidest ja paranda oma teadvel püsimise oskust.

Sajad tuhanded ja võimalik, et miljonid inimesed teevad hommikuti joogat üksi kodus ja see on hea. Samas paljud õpilased on kurtnud, et tekivad mõtted ja tähelepanu läheb rändama, keskendmine on häiritud. Seega on õpetaja juhendus alguses oluline. Hommikujooga.ee joogatundides juhendatakse sind pehmelt, kuid järjekindlalt, mitte ainult harjutuste sooritamisel vaid ka olema võimalikult püsivalt teadlik sellest, mida sa teed.

3. REGULAARNE HOMMIKUJOOGA TOOB RAHU SINU TEGEMISTESSE

Paljudel meist meenuvad hommikul ärgates kohe kohustused, lahendamata probleemid ja suur hulk tegemisi. Mida suurem on tegemata tööde ja kohustuste hulk, seda kindlamalt me seame ennast stressi lainele.

Proovi homme hommikut alustada hommikujoogaga. Õpi eristama ja märkama, vältima automaatset reageerimist. Õpi ära lihtsad tehnikad oma mõtete ja emotsioonide rahustamiseks. Alguses sageli me ebaõnnestume aga harjutamine teeb meid meistriks. Meistriks, kes jääb rahulikuks ja selgeks, valmis tegutsemiseks ka keerulistes olukordades, hirmu, viha või muude ebameeldivate emotsioonideta.

4. PAINDLIKUS ON REGULAARSE TEGEVUSE VILI

Levinuim müüt joogaga mitte tegelemiseks on liigne jäikus ehk paindumatus. Paljud häbenevad seda niipalju, et ei julge joogatundigi tulla. Teie jaoks on suurepäraseim algus hommikujooga tunnid, mida saate kodus teleri või arvuti ees teha omas tempos, häbenemata, tehes pause ja vajadusel, tagasi kerida või veelkord üle vaadata.

Lülisammas on hommikul tunduvalt jäigem ja kangem kui õhtuti. Seetõttu on oluline selg pehmelt üles äratada. Vahel ütlevad joogaõpetajad, et nõtke ja paindlik selg on sinu heaolu vundament. Sama kinnitavad ka paljud massöörid erinevatest koolkondadest ning selja massaaž kuuulub olulise osana nii ida kui lääne klassikalise massaaži hulka.

Mida jäigem, paindumatum sa oled, seda enam leiad sa joogatundidest endale kasu.

Hommikujooga harjutuste valik, rütm ja intensiivsus võivad olla erinevad. Kuid jooga on kõigile. Oluline on, et sa kohandaksid harjutused ja tempo vastavalt oma võimetele.

Keerulised joogaasanad, mida te tihti joogapiltidelt leiate, on aastate pikkuse harjutamise vili ja need võivad anda teile vale ettekujutuse jooga olemusest.

5. TASAKAAL HARJUTUSTES JA ELUS

Joogas püüdleme tasakaalu ja harmoonia suunas. Korrastades oma hingamise, vähendades pingeid ja suurendades paindlikust. Erinevad staatilised ja dünaamilised asendid aitavad vabastada lihaspingeid ja taastada lihaste suurema ulatuse. See protsess omakorda vabastab vereringe blokeerinuid, taastub erinevate organite ja kehaosade verevarustus, taastuvad erinevate organite funktsioonid, valud leevenevad. Kogu keha hakkab vähehaaval liikuma tasakaalustumise ja tervise suunas.

Pingete vabastamine on ülioluline teema kõigil sportlastel, et vältida vigastusi.

Tasakaaluharjutused on üliolulised tänapäeval kui moes on rööprähklemine, kui me ei suuda olla minutitki ilma mõtlemata ja oskus oma tähelapanu vallata ehk hoida ühel tegevusel on väga kesine. Samas on just tasakaalu harjutused parimad tehnikad tähelepanu püsimise valdamise õppimiseks.

Ka hommikujoogatundi tulevad lihtsamad tasakaalu harjutused ja kontsentratsiooni tehnikad, mis suurendavad tahtejõudu – tahet hoida oma tähelepanu püsivalt soovitud tegevusel või objektil.

6. KORRIGEERI OMA RÜHTI

“Siruta oma elu pikemaks” õpetavad joogid. Vajudes laua taga kössi võime avastada, kuidas me ära väsime, kuidas muutume unisemaks ja meie arusaamise võime langeb oluliselt.

Meie eluviis ja harjumused mõjutavad oluliselt kehahoiakut. Seljavalude peamisteks põhjuseks on pikaajaline toolil istumine, valeistumise asend, auto või ühistranspordiga liikumine ja pikalt teleri vaatamine. Samuti selja sirutamise ja venitamise harjumuste puudumine.

Mitmed joogaasanad ja nende vahel olev lõdvestumise praktikad on rühi parandamiseks ja lülisamba alaosa nõgususe vähendamiseks. Halb rüht on üheks oluliseks kaela pingete ja peavalude põhjuseks. Hoolitse oma selja eest, lisades oma igapäevastele tegevustele regulaarsed selja harjutused.

7. ALUSTA OMA PÄEVA NAERATUSEGA.

Kella helisedes, ärkvele tulles, veel silmi avamata vaata oma keha ja naerata talle. Naerata oma kehale kogu südamest. Tunneta, kuidas kogu su süda justkui päike lahkelt kogu sinu kehale naeratab ja särab. Pane tähele, kuidas naeratuse pehme heatahtlik valgus valgub kogu keha mööda laiali pea laest sõrme ja varba otsteni. Tunneta, naudi ja siis ava silmad.

Sa võid imestusega märgata, et lihtsam ja helgem on ärgata. Sinu serotoniini tase tõuseb juba paari minutiga ja nii toetad keha ärkamise ja aktiveerumise protsessi. Vahel nimetatakse serotoniin ka õnnehormooniks.

Mitmed uuringud on kinnitanud, et pikaajaline jooga praktiseerimine tekitab kehas biokeemilisi muutusi, mis toetavad füüsilist tervist ja heaolu. Inimesed, kes integreerivad hommikujooga oma igapäevasesse ajakavasse, näivad olevat õnnelikumad ja nende füüsiline aktiivsus, töö tegemise efektiivsus ning enesehinnang on tõusnud.

Alustage oma oma päeva hommikujoogaga!