Jooga harjutuste igapäevane praktiseerimine aitab vaimset ja füüsilist tervist parandada.

Erinevad jooga asanad mõjutavad erinevaid keha süsteeme ja võivad olla kasulikud erinevate tasakaalutuste vähendamisel nagu: seedeprotsessi parandamiseks, ärevuse vähendamiseks, jäikuse vähendamiseks ja paindlikuse suurendamiseks. Ka neerude tegevust on võimalik oluliselt aktiveerida jooga asanate ja harjutustega.

Veidi neerudest

Neerude fuktsioon kehas on uskumatult oluline. Nii nagu maks puhastavad ka neerud verd filtreerides välja jääk- ja mürkained.

Neerude üks olulisi funktsioone on reguleerida kogu keha vedeliku tasakaalu läbi uriini moodustamise. Kõik mittevajalikud ja liigsed soolad ja mineraalid viiakse kehast välja läbi uriini.

Neerud on olulised happe ja leelise tasakaalu säilitajad ja hormoonide tootjad.

Toodetud hormoonid aitavad luuüdil moodustuda hapnikku transportivaid punaseid vereliblesid.

Neerud on luude tugevuse oluline nurgakivi kuna toodavad D-vitamiini, milles sõltub luude tugevus. Neerud reguleerivad ka vererõhku.

Neerusid peetakse elutähtsaks organiks, mille tegevuse häired mõjutavad kogu organismi tasakaalu.

Neerude tasakaalu suurendavad tegevused

Vesi. Mitte lihtsalt tee, mahl, kohvi vaid vesi on neerude tegevuse oluline osa. 1-2 klaasi vett päevas on ilmselgelt vähe. Meditsiini ja tervise spetsialistid soovitavad 7-8 klaasi ehk umbes 2 liitrit vett päevas. Alusta mahla ja muude janujookide asendamisest veega. Suurendades vee tarbimist võite avastada, et tekib taas loomulik janu.

Toit. Alljärgnevad toidud toetavad neeru tegevust.

Punased paprikad tänu vähesele kaaliumi sisaldusele ja C-, A ja B6 vitamiinide rohkusele.

– Kapsas on täis erinevaid keemilisi ühendeid, mis kõrvaldavad vabu radikaale. Lisaks on kapsas suurepärane K, C ja B6 vitamiini allikas ning kapsas on paljudele ka väga taskukohase hinnaga.

Lillkapsas sisaldab lisaks kõrge C vitamiini rohkusele ka palju hoolhapet ja kiudaineid. Tihe lillkapsa söömine aitab ära hoida neerukivisid. Lillakapsas sisalduv 3-karbinool ja füto-toitained seovad erinevaid mürkaineid

Küüslauk aitab vähendada kolestorooli ja vähendab põletikulisi protsesse ning toetab neerude tööd.

Sibul sisaldab mitmeid väävliühendeid, tugev antioksüdant, sisaldav vähe kaaliumi ja rohkesti kroomi ja on neerude tegevus soodustaja.

Õunad. Rohke kiudainete sisalduse ja põletikuvastase toime tõttu kuuluvad õunad ja sibul paljudesse neerutegevust toetavatesse toitudesse.

Jõhvikas. Aitab vältida mao ja põie nakkusi ning toetab neerude tööd.

– Lisaks. Veel mitmed toiduained võiks olla inimeste igapäevasel toidulaual kellel on neerude talitlusega probleeme. Nendeks on: mustikad, vaarikad, maasikad, kirsid, punased viinamarjad, munavalge ja kala.

 Ärevus ja stress neerude suurim mõjutaja

Stress põhjustab kiiret kortisooli taseme tõusu kehas. Sellega kaasneb nn võitle või põgene sündroom. Kortisooli kõrge tase surub alla immuunsüsteemi, suureneb vastuvõtlikus veresoonkonna ja südamehaigustele, kõrgeneb isu magusa järele. Pideva stressi olukorras on neerupealsed pidevas liigtalitluse seisundis ja sealt hakkavad väga erinevad tervisega seonduvad tasakaalutused, hormonaalsed häired. Stress ja ärevus on üheks olulisemaks põhjuseks milleks tullakse joogatundi.

Külmad käed ja jalad

Lääne meditsiin kinnitab, et üheks külmade küte ja jalgade põhjuseks on erinevad neerutegevuse häired.

Ida meditsiinis väidetakse, et nn „külmade käte ja jalgade sündroom” on seotud neeru tegevuse häiretega. Soovitatakse juua piisavalt, teha neeru massaaži ja parandada jalgade ja käte verevarustust vastavate harjutustega.

 Jooga ja neerud

Neerusid aktiveerivaid harjutusi ei peaks tegema aktiivsete neeruhaiguste käes vaevlevad inimesed ja neid ei saa käsitleda kui ravivahendeid. Kuid need harjutused on kasulikud neerude stimuleerimiseks ja rahustamiseks ning sisemiseks mõjutamiseks/massaažiks. Pidev neerusid toetavate harjutuste kasutamine võib viia neerude tervenemiseni ja vähendada neeruhaiguste tekkimist tulevikus.

Kriya jooga praktiseerimine sunnib sind keskenduma oma kehale, jälgima erinevaid protsesse ja seeläbi õpime vaatlema ning vähem reageerima stressi situatsioonidele.

Paljud jooga asanad aitavad neere stimuleerida ja võivad tasakaalustada vedeliku- ja hormonaalsüsteemi. Mõned asanad soodustavad toksiinide kehast väljaviimise kiirust. Teised joogaasendid toovad verd rohkem teatud piirkondadesse ja organitesse, näiteks neerudesse. Selliselt stimuleeritakse oluliselt nende tööd.

Mõned asanad, mis toetavad neerude tööd.

Alljärgnevaid harjutusi soovitatakse sooritada eriti hommikuti. Seetõttu on paljud neerutegevust aktiveerivad harjutused hommikujooga tundides regulaarselt esindatud.

Naukasana – paadi asend on abiks kõhu sisemiseks massaažiks ja neerude tegevuse aktiveerimisel, samuti suurendab see harjutus seedimise tuld.

Matsyendrasana -istuv pöördasend toniseerib neere otseselt

5 tiibetlast – venitab ja toob rohkest verd neeru piirkonda ning suurendab immuunsüsteemi.

Paschimottanasana -istuva haigru asend stimuleerib otseselt neere ja vähendab vaevuseid vaagna piirkonnas

Surjanamaskar – päikesetervitus aktiveerib ja tasakaalustab erinevad keha süsteemid, organid ja näärmed, mistõttu kuulub joogaõpetajate soovitus nimekirja tippu.

Bandhasana -silla ja poolsilla asendid stimuleerivad alakõhus olevaid organeid ja vähendavad vererõhku

Neeru enesemassaaž – koosneb spetsiaalsetest liigutustest, mille läbi stimuleeritakse ja harmoniseeritakse neeru tegevus väga tõhusalt. See tehnika kuulub soovitusena neeru nõrkuste ja haiguste raviskeemidesse. Hommikujooga tundides vahel õpetatakse vastavat neerumassaaži.

OSALE 9 300x193 - Jooga ja neerude tervis

 

Head praktiseerimist

Toomas Õunap

kriya hatha jooga õpetaja

www.hommikujooga.ee

 

 

 

 

Kasutatud allikad:

-Charles Rouiller, Alex F. Muller, The Kidney Morphology, Biochemistry, Physiology, 4. köide , Academic Press, 1971, lk 274,

-Ingrid Mesila, Enn Jõeste, Mari-Ann Reintam, Hannes Tamm, Živile Riispere, Maret Murde, Retlav Roosipuu, “Patoanatoomia õpik kõrgkoolile”, lk 400 – 446, XI. NEERUHAIGUSTE PATOLOOGIA, 2012, Tartu Ülikooli Kirjastus, ISBN 978 9949 32 084 4