“25-aastane Toomas on ettevõtja, suure tööstusettevõte ja sadama juhatuse liige, kes kogeb üha suuremat närivat seljavalu. Päeval on tema tähelepanu lõpututes läbirääkimistes ja koosolekutes, õhtused ja varahommikused ajad kuuluvad tegeliku töö tegemisele ja planeerimisele. Hilja koju jõudes ja lõdvestudes, hakkab alaseljavalu muude tegemiste alt närivalt välja paistma. See ei lase magama jääda ja kui magama jääd, ärkad öösel valu peale üles ning vähkred voodis kuni kõlab hommikune äratus. Väsimus, stress ja see näriv valu hakkavad järjekindlat mõjutama kõiki tegevusi. Vähe haaval hakkab kõik justkui taustal udusena toimima. Sa tegutsed, võtad otsuseid vastu masinlikult, loovust ei ole, uuendusi pärsid, muutud pahuraks. Kuni …

Minu lugu ei ole erandlik. Vaatamata meie „maailma tasemel” meditsiinile aitas mind tegelikult ainult jooga harjutused. Ajapikku valud leevenesid ja kadusid, jäik ja kange selg hakkas vähe haaval muutuma paindlikumaks. Uni taastus, väljapuhkamine muutus igapäevaseks, töövõime suurenes märkimisväärselt, pilt ümbritsevast muutus selgemaks, enda asukoht, enda võimed ja oskused ümbritsevaga võrreldes muutusid üha selgemaks. Tänaseks olen õpetanud joogapraktikaid ligi kakskümmend aastat. Teekond seljavaludest jooga juurde on olnud läbi isikliku kogemuse, praktiseerimise, tulemuste märkamise, korrigeerimise, küsimuste esitamise ja vastuste isikliku kontrollimise läbi.

„Suur osa pikaaegseid jooga praktiseerijaid ei ole tulnud joogatundi lihtsalt huvist, vaid konkreetsete põhjustega. Üha rohkem põhjuseid asub ala- ja ülaseljas ning lõputus mõtetevoos, millest soovitakse kas või veidikeseks puhata.” Neile, kel ei ole võimalust joogatundides käia olen loonud online hommikujooga keskkonna.  04. juunil tutvustan hommikujoogas 2 “Selja tervise ABC”-st tuntud lihtsat kuid väga tõhusat kahte dünaamilist selja harjutust ning erilist alaselja lihaspingete vabastavat ja lülisamba alaosa jäikust vähendavat harjutust.

Teaduslikud soovitused

Hiljuti avaldas Ameerika arstide kolledž kliinilised juhised alaseljavalude raviks. Juhised põhinevad erinevatel uuringute tulemustel. Juhistes tõdetakse, et erinevates nimme ehk alaselja valu mitteinvasiivseid ravimeetodeid uurides leiti, et ravimid parandavad valu taset vaid piirkondades, kus valu on väike kuni mõõdukas ning seetõttu soovitatakse alla 12 nädalat kestnud alaselja valude korral mittefarmakoloogilist ravi.
Mittefarmakoloogiline ravi hõlmab leebet kuni mõõdukat treeningut, taastusravi, teadvusel põhinevat stressi vähendamise tehnikaid, tai chi-d, joogat ja juhendatud lõdvestumise praktikaid.
Uuringutes soovitatakse põletiku vastaseid ravimeid ainult siis, kui mittefarmakoloogiliste ravimeetodite suhtes on tulemused ebapiisavad.

Joogalik teekond seljavalude leevendamiseks

Joogatunnid on erineva raskusastme ja intensiivsusega, kas rohkem staatilised või dünaamilised, rõhk on rohkem füüsilisele liikumisele või teadlikule tegutsemisele. Lisaks on seljavalud erinevate põhjustega. Inimeste eelnev treenitus ja isiklikud eelistused on erinevad. Arvesse võttes erinevaid tegureid saame paljude muutujatega võrrandi. Kui me lisame siia erinevad soovitused ja hoiatused ehk emotsionaalse värvingu siis ongi raske teha seda esimest sammu.

Mida teha?

Õnneks on eestlasel tagataskust võtta talupoja tarkus ja suuremal või vähemal määral skeptitsismi.
Talupoja tarkus eraldab uuritavalt objektilt, meetodilt või joogaharjutustelt kaasneva pakendi ehk kes, kus ja kuidas õpetab, milline välimus, sõnakasutus jne. Uuritakse vaid asja ehk tehnikat.
Talupoja tarkus on läbi ja lõhki praktiline nagu kriya jooga.

Kuidas toimub uurimine?

Valitakse esimesed teada olevad või õpetatavad harjutused ja hakatakse ettevaatlikult, aeglaselt harjutust kaasa tegema samal ajal uurides ega valu ei suurene. Kui valu suureneb, peatatakse praktika. Kui valu ei suurene, uuritakse edasi. Vähehaaval suurendatakse harjutuse intensiivsust ja püütakse harjutust ühe täpsemalt järgi teha samal ajal olles jälgimises, vaatlemises ega olukord ei halvene. Sellise uurimise tulemusena, praktiseerides erinevaid harjutusi saadakse suur hulk infot oma vaevuste kohta. Leitakse, et teatud piirist üle liikudes valud suurenevad. Teised liikumised on jällegi on neutraalse või valusid leevendava mõjuga. Keskendudes soodsat mõju avaldavatele harjutustele, uuritakse nende erineva soorituse mõjusid. Selliselt praktiliselt leitakse endale parimat mõju avaldavad harjutused ja parimad praktiseerimise viisid.

Kahtlused kas ikka on õige?

Kahtlused võivad igasuguse tegevuse pärssida, kuid aitab ka juba valitud ebaõige tee/praktika/harjutuse kiiresti tuvastada ja valida parem lahendus. Samuti võib kinnitust leida valitud tee või praktika õigsus.

Tihti jäädakse pärast kahtlustavat küsimust vastuseid otsima vaid mõtete rägastikus. Sealt võite leida vaid vana infot ehk teile juba teada olevat, mis ei pruugi olla tihti piisav ja võid saada vale vastuse või vastuse otsimisse uppuda.

Joogid kaaluvad uusi teadmisi ja praktikaid nagu ostaks kulda. Esitavad asjakohase küsimuse ja kasutavad oma intellekti erilist omadust ehk taipamist.
Kes on huvitatud oma teadvuse omaduste praktilisest kasutusele võtust, soovitan kriya hatha joogatunde ja/või teadliku muutuse kunsti (TMK) IV kursust.

Joogalikud füüsilised tööriistad

Vahel nimetan erinevaid füüsilisi harjutusi, asanaid erinevateks tööriistadeks, millega on võimalik vabastada erinevaid füüsilise keha pingeid ja takistusi. Õigete harjutuste korral tavaliselt vaevused ja valud leevenevad. Ükski töömees ei suudaks maja valmis ehitada ainult kirve ja akudrelliga ehk ainult kahe tööriistaga. Sama paralleeli tuues on vaja avastada kehaline takistus, näiteks valu, seda võimalikult detailselt uurida ning siis valida kas olemasolevates harjutustest endale sobiv või otsida niikaua kuni parim tööriist leitakse. Kannatlikus ja sihikindlus on olulised nii maja ehitamisel, erinevate tööriistade käsitlemise õppimisel kui oma keha korrastamisel ning vastavate harjutuste omandamisel.

Joogalikud mittefüüsilised tööriistad.

Nii nagu maja ehitusel ei piisa ainult sellest, et te oskate akudrelliga kruvi seina lasta. Teil on vaja õppida valima vastavalt olukorrale erinevaid akudrelli režiime, puure ja otsikuid ning õppida neid oskuslikult vahetama vastavalt vajadusele. Samasugused tööriistad on sinu harjutuste kasutamisel vaatlemine, eristamine, süvenemine ja arusaamine. Nende oskuste arendamine ja parem valdamine annab sulle parema oskuse harjutusi ja tehnikaid selekteerida, korrigeerida, kiiremini õppida ja valida järjest efektiivsemaid harjutusi.

Regulaarsus võimaldab kiiremini edasi liikuda.

Kõik head otsused võivad takerduda vahel pisiasjadesse, millele antakse liialt suur olulisus. Isegi kui te olete leidnud omale sobivaimad harjutused, siis „ei viitsi” või „pärast” võivad varjutad ka parimate harjutuste võimaliku vabastava mõju. Vaid regulaarsete, igapäevaste praktiseerimistega astume lähemale valudest ja pingetest vabama enesetunde suunas.
Olete õnnelik, kui teil on olemas kodukandis hommikuti joogat praktiseeriv joogaõpetaja. Tema tundides viibimine aitab teid hoida rajal, ta juhib teie tähelepanu puudustele ja aitab märgata edenemist.

Sobiva hommikuse joogatunni puudumisel, on võimalik osaleda ka iga päev toimuvatel hommikujooga online tundides. Tagasiside andmise võimalused on samuti olemas emaili teel. Igas hommikujooga tunnis alustatakse tavaliselt erinevate seljapingeid leevendavate harjutustega, soojendatakse lülisammas. Just need harjutused on võtmetähtsusega selja tervishoius.  Osaleda saad siin.hommikujooga 000001 300x200 - Jooga - seljavalude leevendamise meistriklass

Joogalikku lähenemist, erinevaid füüsilisi ja mittefüüsilisi tööriistasid seljavalude leevendamiseks käsitletakse 04. juuni hommikujoogas

Loe lisaks siit.

 

Toomas Õunap
kriya hatha jooga õpetaja
hommikujooga.ee