3 olululise  Ei naised, mul ei ole teie vastu midagi.

– Jah naised, ma saan aru, et ka teil on vahel selja pinged ja valud.

Kuidas hoida oma selge terve ja paindlik? Kuidas vabastada lülisamba ümbrus lihaspingetest? Kuidas õigesti tõsta ja miks me siis nii ei tee? Millised on selja tervise ABC? Millised on olulised teadmised, kui selg on „ära tõstetud”?

Miks ma esitan neid küsimusi? Mõned kuud tagasi, ühel koolitusel küsisin; „ Kas tunnete mõnda üle 40 aastast meest, kes ei oleks elus kordagi selga ära tõmmanud ja kellel poleks olnud selja valusid või vaevusi?” Ligi 150 inimese seast tõusis üksik arglik naisterahva käsi. Palusin tal öelda, kes on see eriline mees ja sain vastuse. „Minu mees. Ta on prantslane.”

Ka mina ei tunne ühtegi sellist enda vanust meest, mina kaasa arvatud.

Ma ei soovi kellegi poole näpuga näidata. Probleem ei ole mitte ainult õhus, vaid istub ka meie seljas.

Vahel uurin oma tuttavatelt, kuidas nemad hoiavad oma selja tervena, mida nad selleks teevad? Mõned käivad jõusaalis, aga ikka ühel hetkel vaevlevad selja valudes. Enamus ütlevad, et nad tõstavad sirge seljaga. Miks siis ikka me vahel selja ära tõmbame?

Saun ja viht on pingete vähendamise vundament vähemalt eestlastele ja soomlastele. Tõsi, peale selja ”ära tõmbamist” ja saunas käiku tundub, et suur probleem on möödas. Kuid hommikul ei pruugi me enam voodist tõusta. Ärge arvake, et mina olen siin erand. Lihtsalt ära tüütas sama reha otsa astumine.

„Rind ette, kõht sisse, selg sirgu”. Kas tuleb tuttav ette? Mina kasvasin selle lause järgi üles. Alles aastaid hiljem avastasin, et alaseljavalud ja küürus selg võib olla sellise pideva vale pingutamise tulemus. Selle lause pidev meeldetuletus on nagu mantra, mis jääb su alateadvusse ennast kordama, tekitades nii alaselja spasme kui pirnlihase pingestumist. Pirnlihase pinged on samas paljude alaselja ja jalaprobleemide üheks oluliseks põhjuseks. Pinges pirnlihas avaldab olulist survet alakehas asuvatel veenidele ja piiravad jalgade venoosset verevarustust. Massöörid teavad, kui pinges on meil pirnlihas ja kui valus on selle vabastamine.

Üks minu kolleeg, pikaaegne massöör, väitis, et oma elus kohanud vaid üksikuid patsiente, kellel pirnlihas ei oleks pinges. Ma kuulen lugejaid jälle vaikselt ohkimas.

Joogaõpetajad teavad, et alaselg hoitakse sirgena mitte selja, vaid sügaval asuvate kõhulihastega. Seda on võimalik õppida ja õpetada.

Ma ei tea, et minu lapsepõlves oleks seda õpetatud. Koolides lõdvestumise loenguid läbi viies olen küsinud sama küsimust ka tänapäeva kooliõpilastelt. Siiani ei ole kuulnud, et neile oleks õpetatud, kuidas õigesti hoida selg sirgena.

„Kõht sisse rind ette” käsuga toimub oluline hingamise mustri muutus. Kõhuga hingamine (vahelihas ehk diafragma võtab hingamisest osa) asendub rinnahingamisega. Rinnahingamine on oma olemuselt pealiskaudne hingamine, kus suures osas teie kopsudest ei toimu õhuvahetust.

Ka istuv töö põhjustab pealiskaudset hingamist. Vanades hiina üürikutes on kirjas, et ametniku tunnuseks on tuhm näonahk, pealiskaudne hingamine, liigne väsimus ja sagedased hingamisega seotud haigused. Tänapäeval nimetame neid haiguseid astmaks.

Kui olete avastanud oma pealiskaudse hingamise ehk hingate põhiliselt rinna piirkonnaga, on vaja taas õppida hingama kõhuga. Soovitan, et te otsiks mõne joogaõpetaja, kes õpetaks teile taas kõhuhingamist, tuues taas vahelihas hingamise protsessi.

Kuid veel selja tervisest. Tavaline Eesti mees ei pööra ennem seljapingetele tähelepanu kui pingetest on saanud valud. Aga see ei peaks nii olema. Eriti olulised on disproportsionaalsed seljapinged, kus ühel pool lülisammast on pinge suurem kui teisel pool. Pinges lihas sikutab lülisammast ühes suunas ja see on üheks olulisemaks „selja äratõmbamise” põhjuseks. Väike vale liigutus ja niigi suur koormus suureneb veelgi. Tulemust teavad kahjuks liiga paljud meist.

Lisaks disproportsionaalsed selja lihaspinged võivad põhjustada kõverselgsust. See on ka põhjus, miks ma soovitan vanematel oma laste selga aeg ajalt pehmelt masseerida, eriti õhtu peale vanni või dušši all käimist. See on teada saamise protsess, kus ma saame ise avastada millised lülisamba lihaseid on liiga pinges. See on osa lapsevanema hoolimise protsessist, et aegsasti teadvustada probleem ning pinge vabastada. Või eelistate te teadmatust ja ühel hetkel juba palju suurema probleemi, kõvera seljaga, tegelemist?

Ma saan täiesti aru nendest, kellel selg on valus ja kange ja kuidagi ei taha oma selga liigutada, mida vähem seda parem. Need inimesed otsivad sellist tööd ja tegevusi, et ei peaks eriti selga liigutama. See on justkui selja tervise allakäigu treppi mööda edasi liikumine. Seda teed edasi minnes seljahädad võimenduvad. Ma tean, millest ma räägin. Ma mäletan liialt hästi veel neid 25 aastataguseid seljavalusid, magamata öid.

Igas hommikujoogas alustame selja 3 põhi suuna harjutustega. Ikka selleks, et seljapinged väheneks, et selg muutuks paindlikumaks ja samas seljalihased tugevamaks. Kui sul on need teadmised olemas, saad sa oma igapäeva tegevuse üle vaadata ja vajadusel lisada need selja tervist puudutavad liikumised, mida sa tööl või hobidega tegeledes tavaliselt ei tee.

Nii kaua, kui meil ei ole veel Seljatervishoiuministeerium tööle hakanud, on vaja võtta isiklikud jalad kõhu alt välja ja asuda tegutsema oma selja tervena hoidmiseks.

Kasuta oma parimaid oskusi ja/või meditsiiniuuringuid, et teada saada, milline on sinu selja tervis. See tähendab, milline on sinu lülisamba ja diskide seisund, millised on su seljalihaspinged, millises suunas on selga liigutada raske või valus ja kui kaugele saate selga painutada ilma valuta. Just kriya hatha jooga tundides ning hommikujoogas uuritakse oma keha, praktiseeritakse ja arendatakse teadvuse omadusi nagu vaatlemise-, eristamis-, ja keskendumisoskus.

Veel olematu Seljatervishoiuministeeriumi tööd asun tegema 30. mail OSALE 9 300x193 - Kui teeks seljatervishoiuministeeriumi! Ainult meestele.kell 10.30 toimuval selja tervise koolitusel. Praktilise koolituse käigus püüan vastata lühidalt eeltoodud küsimustele ja õpetan erinevaid selja tervist taastavaid ja tugevdavaid harjutusi.

Kohtumiseni ja head praktiseerimist !

Toomas Õunap

kriya hatha jooga õpetaja

hommikujooga.ee