Öösel magades on keha rahunenud ja lõdvestunud. Meie aktiivsus ehk vitaalsed energiad on passiivsed. Kui me just ei ehmata ennast üles, siis toimub ärkamine rahulikult. Tuleme ärkvele ehk teadvele, märkame, et on hommik, teadvustame enda ümbritsevat, valgust aknast, uurime kellaega, tunnetame kas oleme veel unised või on tekkinud piisav aktiivsus tõusmiseks. Kui me pole piisavalt välja puhanud, on meie tõusmine raske ja vastumeelne.

 Anna aega kehale ärgata

Kogu meie keha on veel unerütmis ja nüüd tuleb anda kehale teada, et on aeg tõsta aktiivsust. Esimene tegevus, mida hommikuti teha, on juua klaas toasooja vett. Nii anname oma neerudele teada, et alustasime oma päeva ehk korraldus neile, tööle. Ennast liigutades, sirutades, avastame, et meie keha on oluliselt kangem, jäigem kui oli magama minnes. Veel on kehas passiivsust, unisust. Nüüd on õige aeg alustada hommikujoogaga. Alustama peaks sellest, et tuua kogu oma teadlikus hommikujoogaga seonduvatele tegevustele. See aitab lasta lahti unisusest, tahtmatusest liigutada või tahtmisest alustada muude tegevustega.

 Too oma teadlikus hommikujooga harjutustele

Oluline on teadvustada, miks sa seda teed hommikujoogat, millised on hommikujoogaga kaasnevad mõjud sinu füüsilisele ja vitaalsele kehale, kuidas sa end tunned peale hommikujoogat, kuidas see mõjutab sinu päeva algust, kaua hommikujooga mõju kestab, millised on hommikujooga mõjud sinu päeva esimese poole tegemistel. See tuleb sinu eelnevatest hommikujoogaga seonduvatest kogemustest ja märkamistest. See on oluline tegevus, mis aitab sul püsida hommikujooga juures ning aitab ületada takistusi, mis sellele teele ette tulevad. Just hommikujooga erinevate mõjude märkamine sinu elus aitab sul avastada, kui palju ja kui oluliselt hommikujooga võib sinu tegevusi mõjutada. Vaatlemist ja märkamist ei saa kuskilt lugeda, uskuda või ettekujutada. Seda tuleb lihtsalt teha.

Anna kaalukus oma praktikatele

hommikujooga jooga 300x217 - Kuidas võiks alustada joogaga - hommikujoogaga

Anna kaalukus ja olulisus püsida kogu hommikujooga aeg hommikujooga tegevuste ja nende mõjude vaatlemise juures. Selliselt suurendad iga hommikujoogaga oma tahtejõudu püsida valitud tegevuse juures, vaatamata ahvatlevatele mõtetele, mis tahaks sinu tähelepanu mujale juhtida. Alusta sirutamiste ja liigutustega aeglaselt. Vaatle, kuidas lihased soojenevad ja tõsta vähe haaval intensiivsust. See hommikujooga sissejuhatava osa pikkus on igal ühel erinev ja seetõttu tekivad esimesed takistused. Keha annab märku oma soovist jätkata kiiremas rütmis või pikendad rahulikumat osa. Juhandatud joogatunnis valitakse tavaliselt keskmise joogataja sissejuhatava osa pikkus, kuid üksi kodus hommikujoogat praktiseerides saad valida sulle sobiva tempo ja rütmi. Kui selg on kergelt lahti venitatud võid harjutuste intensiivsust tõsta.

Hommikul aktiivsemad, õhtul rahulikumad

Hommikul võiks harjutused olla kiiremad ja jõulisemad. Õhtused joogatunnid peaks olema lähtudes päeva tsüklist pigem lõdvestumiseks ja pingete vabastamiseks. Hommikujooga tunnid peaks tooma aktiivsust kehasse, aktiveerima vitaalsed energiad, tõstma energianivoo üles. Oluline on järgida aktiivsuse tõstmisel eelkõige oma keha signaale. Liiga kiire muutuse või liiga suur intensiivsuse korral annab sinu keha märku teatud ebamugavusest, pingetest või valust. Alustades võta pigem rahulikult ja järgmistel kordadel suurenda intensiivsust vähe haaval. Pane tähele, kuidas su keha kohaneb rütmi ja intensiivsuse muutustega, märka ja vajadusel korrigeeri. Oluline ei ole täpselt kaasa teha. Oluline on leida sulle täna sobiv harjutuste ulatus, rütm ja intensiivsus. Oluline on ka märgata, kuidas su keha vähehaaval kiiremini kohaneb. See, mis sulle eile oli kättesaamatu, on homme võib olla su käteulatuses.

 Kindlasti mõned hingamise tehnikad kopsude puhastamiseks

Jätka kindlasti mõne hingamise tehnika ehk praanajaamaga. Öösel on hingamine pinnapealne. Kopsu ülemised ja alumised osad ei võta hingamisest osa. Seetõttu on oluline kopsud puhastada näiteks kapalabhati või agni praanajaamaga. Kõik dünaamilised jooga asanate kompleksid nagu päikese ja kuu tervitused aga ka 5 tiibetlast toetavad kopsude puhastamist.

Lisa sinu eripära arvestavad harjutused

Hommikujoogasse peaks kuuluma mõned harjutused, mis mõjutavad neid piirkondi ja organeid, kus sul on probleeme või takistusi. Soovitan joogatundides pärast harjutuste sooritamist tihti vaadelda ja märgata mõjusid. Mida kauem oled praktiseerinud, seda paremaks sinu eristamise võime ehk tundlikkus läheb. Mida parem on sinu tundlikkus, seda sügavamat mõju oled sa võimeline märkama eristama. Enam pole kellegi poole pöörduda, et selgitada välja just sulle, just praegu parimate mõjudega harjutused. Ära rutta koheselt oma igapäevaste toimetuste juurde pärast harjutuste sooritamist. Lase harjutuste mõjudel hajuda mööda keha. Luba kehal kohaneda muutunud energeetilise konfiguratsiooniga. Soovitatav on vaadelda mõjusid kehale või teha lühike meditatsioon. Pikemaaegsetel joogapraktikutel on just nüüd õige aeg pikemaks meditatsiooniks, sest keha on puhanud, virgunud, selge ja klaar.

 

Head praktiseerimist!

 

Toomas Õunap

kriya hatha jooga

õpetaja

OSALE 4 1 300x221 - Kuidas võiks alustada joogaga - hommikujoogaga