Kevadisel ajal on paljud kurtnud, et enam ei jõua, väsimus ja stress on teinud oma töö.

Paljud vaevlevad unetuse käes ja ei suuda seetõttu hommikuks välja puhata. Lisades eelnevale intensiivsed emotsioonid ja liigse mõtlemise, siis nii loome liialt blokeeringuid oma energia kehale ja kurname liialt oma füüsilist keha. Me lihtsalt tunneme, et oleme liialt tihti liiga väsinud.

Mida siis teha?

Üks suurepärane võimalus on kasutada udzai hingamist. Udzai tuleb sanskrite keelsetest sõnadest ud ja jii, mis tõlkes tähendab olla võidukas või ka see, kes on võidukas. Seetõttu nimetatakse seda hingamise tehnikat vahel ka võidukaks hingamiseks.
Vahel on seda nimetatud ka kui „ookeani hingamine”, tänu kergele kahinale, mis selle hingamise tegemisega kaasneb. See hääl sarnaneb ookeani lainetuse heliga. See eriline jooga tehnika aitab hingamist sünkroniseerida dünaamiliste jooga harjutustega, mida praktiseerime igal hommikul hommikujoogas. Udzai hingamist praktiseeritakse nii kriya hatha jooga, kundalini jooga, astanga jooga kui pilatese tundides.30. augusti hommikujooga tunni õpime Udzai hingamisega praana voogu suurendama. 

Millised on selle udzai hingamise mõjud?

Paraneb keha hapniku varustatus. Selle erilise tehnika puhul kergelt pingestuvad sinu kõri ümber olevad lihased ja sa hakkad kasutama oma diafragmat. Selle kerge pingutuse toimel avaldad sa suuremat survet nii sisse- kui väljahingates oma kopsu alveoolidele ja oluliselt suureneb hapniku varustatus veres.

Kehasse tekib juurde sisemist kuumust. Sa kasutad väikest jõudu läbi diafragma ehk vahelihase pingutamise ja vastu jõudu, pingestades veidi kõri piirkonda. Selle protsessi käigus tekib sisemine kuumus, millele on seedimust soodustav mõju. Joogateraapias teatakse, et lisaks on sellel kuumusel tervendavat mõju kehale.

Toimub üldine rahunemine. Emotsionaalne tasakaalutus väheneb. Väheneb ärrituvus ja rahulolematus. Tähelepanu tuuakse hingamise vaatlemisele ja läbi selle protsessi kõik intensiivsed emotsioonid vähehaaval rahunevad ja nende juhtiv mõju kahaneb.

Udzai pranajaama aitab lihaseid katvas sidekoes vähendada pingeid. See teadmine tuleneb viimastest teaduse avastustest ja joogateraapiast. Dünaamilised jooga asanad koos tähelepanu juhtimisega on võtme tähtsusega selles protsessis. 30. augusti hommikujooga tunnis õpime UDZAI pranajaamat praktiliselt tegema. See tehnika on paljude joogapraktikate baas tehnika ja kaas jooga asanatega on see suurepärane sidekoe ja lihaspingeid vabastav tehnika.

Paraneb prana (elujõu) voogamine kehas. Eriti esimestel kordadel võib märgata intensiivsemat praana voogu, sest pea hakkab kergelt ringi käima. Hiljem keha harjub sellega ja praana märkamine vajab suuremat tundlikust ehk paremat eristamise võimet. Eristamise võime arendamist praktiseeerime nii kriya hatha joogatunnis kui hommikujoogas.

See hingamistehnika reguleerib vererõhku, st aitab tõsta madalat ja ka langetab kõrget vererõhku. Läbi füüsilise keha lõdvenemise paraneb vereringlus ja seeläbi vererõhk normaliseerub. Lisaks ärrituse või vihastamise korral aitab udzai hingamise kasutamine emotsioone rahustada ja see läbi toimub ka vererõhu normaliseerumine.

Tugevneb immuunsüsteem ja paraneb tervis. Phd. Bruce Lipton, tunnustatud geeniteadlane ja bioloog on oma loengutes teatanud: „ ATF (adenosiintrifosfaat) ehk keha ja rakkude bioloogiline energiakandja, mille lagunemisel vabaneb rakkude eluks vajalik energia on ülioluline meie keha funktsioneerimiseks. Meedikud on aastakümneid süstinud haigetele ATF-i kui patsiendid on jõuetud ja vajavad paranemiseks turgutust. Samas on jooga kasutanud tuhandeid aastaid udzai hingamist ja teisi pranajaamasid, et tuua enda kehasse rohkem energiat. Pranajaamade läbi ATF osakaal veres lihtsalt suureneb. Tänapäeva teadusel on vaja teha kummardus nendele traditsioonidele ja võtta üle need tervendavad tehnikad, millel ei ole kahjulikke kõrvalmõjusid ja on kättesaadavad kõigile ning tasuta.”

Kurnatusel või üleväsimusel väheneb ATF osakaal veres ja kõik olulised raku elutegevusega seonduvad protsessid aeglustuvad. Paljud on märganud, kuidas kurnatuse korral on lihtne haigestuda või ilmnevad allergia nähud intensiivsemalt. Joogid on avastanud, et regulaarsete pranajaamade praktiseerimisel keha immuunsüsteem tugevneb ja „haigused ei hakka lihtsalt külge”.

Aitab kaasa teadvel püsimisele. Joogid on avastanud, et pranajaamade kasutamine aitab püsida teadvel, praeguse hetke kogemises. Läbi udzai hingamise praktiseerimise, mõjude vaatlemise ja erinevate protsesside märkamise mõtted ja emotsioonid vaiginevad ning kogeme olevikku. Tänapäeval teatakse seda kui meele rahu või mindfulness seisundi kogemist.

Parandab meditatsiooni kvaliteeti. Kõik, kes on praktiseerinud erinevaid meditatsiooni tehnikaid on kogenud nn „ära kukkumist”, kus jäädakse hetkeks magama. Selline pendeldamine ärkveloleku ja magamajäämise vahel kahandab meditatsiooni kvaliteeti väga oluliselt. Seetõttu soovitatakse enne meditatsioone teha mõne pranajaamad, näiteks udzai hingamist.

 Väljendunud elujõud.

Eesti armastatud kirjanik ja tõlkija Uku Masing on tõlkinud prana eesti keelde kui väljendunud elujõud. Tehes udzai hingamist toome me piltlikult öeldes rohkesti väljendunud elujõudu oma kehasse.

Soovitus skeptikutele, kes ei usu sellist lähenemist ja soovitus ka neile, kes seda usuvad. Vahetage oma eelarvamus praktilise teadmise vastu. Õppige udzai hingamist mitte raamatust vaid joogatunnis, omandage, praktiseerige, vaadelge rahulikult erinevaid OSALE 6 300x157 - Kuidas tuua endasse elujõudu, kohe?protsesse oma kehas, märgake erinevaid muutusi, mida see tehnika tekitas. Nii saate isikliku kogemuse, mis on sadu kordi teie jaoks olulisem sellest, mida iganes te ennem udzai hingamisest ja pranajaamadest arvasite. Vahetage eelarvamus kogemuse ja isiklikult saadud teadmise vastu.

30. augusti hommikujooga tunni õpime elujõudu suurendavat Udzai pranajaama tehnikat sooritama.

Kohtume hommikujoogas

Toomas Õunap
kriya hatha jooga õpetaja
hommikujooga.ee