Pea pausi arvutihiire kasutamisel

Käte- ja randmevalud on levinumad kui kunagi varem. Võrdeline seos arvuti kasutamise intensiivsuses ja randmevalude kasvu osas on väga suur seda tänu nutitelefonide kasutamisele ja arvutikesksele töökeskkonnale.

Kas käte – ja randmevalud valu on seotud karpaalkanali sündroomiga või muude „tavaliste” haigustega?

Karpaalkanali sündroom

Karpaalkanali sündroomi mõjude all kannatavad üle 3 protsenti kõigist tööealistest ameeriklastest, kokku ligi 8 miljonit inimest. Lisaks on haigusjuhtumite osakaal järsult suurenemas. Arvata võib, et need haigusjuhtumite osakaal on sarnane ka Eestile. See seisund on oma nime saanud randme karpaalkanali järgi, mis toimib teie kesknärvi läbipääsuna. See närv kontrollib pöidla ja sõrmede tunnet ja liikumist. Karpaalkanali sündroomi korral põhjustavad korduvad liikumised – eriti kui töötate oma kätega allapoole või toetades rannet pikalt lauale (kasutades arvutihiirt). Selle tagajärjel toimub karpaalkanali ahenemine, mis pigistab närvi. See võib olla valulik ja põhjustada krampe. Äärmuslikel juhtudel võib väheneda käte lihasmass, millega kaasnevad kroonilised krambid ja väheneb käte jõud.

Karpaalkanalite seisundit saab diagnoosida vastavate arstide poolt läbi viidud manuaalse testi abil, kus kontrollitakse randmete reflekse ja reageerimist stiimulitele.

“Karpaalkanalit saab ravida läbi randmetele puhkuse andmise, põletikuvastaste ravimite või rasketel juhtudel operatsiooni teel. Suurepäraseid tulemusi on andnud randmete harjutused ja käte verevarustust parandavad liikumised ja treeningud.” ütleb Geisingeri kätekirurg dr Joel Klena.
Hommikujoogas teeme mitmeid vastavaid randmete füsioteraapilise ja jooga harjutusi randmevalude vähendamiseks.

De Quervaini tenosünoviit

team spirit 2447163 1280 300x243 - Ära ignoreeri randmevalu De Quervaini tenosünoviit on haigus, mis sai nime Šveitsi kirurgi järgi, kes selle esmakordselt kirjeldas 1895. aastal. See iseloomustab valu randmete ja pöidla piirkonnas ja seetõttu on raskendatud käe rusikasse tõmbamine või esemete haaramine. Samuti võib kaasneda probleeme pöidla liigutamisega ning turseid pöidla piirkonnas.

Kuigi täpset põhjust pole tõestatud, usuvad eksperdid, et korduvate liikumiste tagajärjel tekkinud kõõluste kahjustused, nagu näiteks pilli mängimine ja tekstisõnumite saatmine võivad De Quervaini tenosünoviiti esile kutsuda või seisundit halvendada.

Sarnaselt karpaalkanaliga ravitakse De Quervaini tenosünoviiti käsimüügis olevate põletikuvastaste ravimite, kortikosteroidi süstide või käte vereringlust parandavate harjutustega 

Gangliontsüstid

Gangliontsüstid ilmuvad tavaliselt randmete selja osas. Need on peaaegu alati healoomulised, kuid võivad kiiresti kasvada. Suuremate gangliontsüstide korral võivad need muutuda valulikuks ja piirata randmete liikuvust.

“Gangliontsüstid pärinevad liigesest koevedelikust, mis sarnaneb meie liigeste määrdeainega,” ütleb Geisingeri kätekirurg dr Joel Klena. “Liigsete raskuste tõstmine või korduvad liigutused põhjustavad sageli tsüstide kasvu, ka siin on märksõnaks puhkus, randmete harjutused ja mittekirurgiline vedeliku eemaldamine.”

Mida teha

– puhata oma randmeid kui võimalik.
– pane jää kuubikute pakk (või kott külmutatud herneid) rätikusse ja aseta see randmele kuni 15 minutiks ja korrata iga 2–3 tunni järel.
– kui käsi on paistes, võtke ära kõik ehted.
– lõpetage või vähendage valu põhjustavaid tegevusi – näiteks arvuti hiirega töötamist, vibreerivaid tööriistu või pilli mängimist.
– randme toetamiseks ja valu leevendamiseks kandke vastavat lahaset, eriti öösel – neid saate enamikest apteekidest.
– lihtsustage raskeid või valulike toiminguid .
– leidke pehme padjake randmete toetuseks.
– regulaarsed randmete harjutused. Mida pikemalt teete randmeid kahjustavat tegevust seda regulaarsemalt peaksite tegema pause randmete harjutusteks.

Väldi hommikujooga 37 300x300 - Ära ignoreeri randmevalu

– ärge kasutage ibuprofeeni esimese 48 tunni jooksul pärast vigastust.
– ärge kasutage soojendavaid kreeme ja kuumaravi esimese 2–3 päeva jooksul pärast vigastust
– ärge tõstke raskeid esemeid ega haarake midagi liiga jõuliselt.

Hommikujooga tundides teeme mitmeid randmete energia- ja varevarustust parandavaid harjutusi.

Kohtumiseni ja
head praktiseerimist

 

Toomas Õunap
kriya hatha jooga õpetaja

 

 

Kasutatud kirjandus:

https://en.wikipedia.org/wiki/Carpal_tunnel_syndrome
https://www.healthline.com/
https://www.hopkinsmedicine.org/
https://www.medicalnewstoday.com/