Kassi harjutus on suurepärane tehnika selja ja lülisamba soojendamiseks matil olles või selle erinevaid vorme püsti tehes.

Kassi harjutuse puhul on oluline osa hingamisel. Harjutust tehakse sisse- ja väljahingamise rütmis. See on üks neist asanatest, mis aitab kohe vabastada väikesi seljapingeid. Avaram, ruumikam, rohkem vabadust liikumises, vähem pingeid, vähem valu on mõned märksõnad, mida kassi asendit praktiseerimisel märkame.

Terava pilguga joogid on avastanud, kuidas kass pärast magamist end sirutab ja uurides selle liikumise mõju sündis Marjaryasana – kassi asend. Kombineerides seda Bidalasana ehk lehma asendiga saadi suurepärane kassi/lehma dünaamiline asend, mida paljud teavad kassi harjutusena.

Kassi harjutusel on palju erinevad variatsioone. Neist lihtne klassikaline harjutus on järgmine:
Olles matil toeta end kätele ja põlvedele, käed ja jalad on õlgade laiuselt. Sissehingates tõsta pea kuklasse ja tõmba selg nõgusaks, väljahingates langeta pea ja tõmba selg küüru. Hommikujoogas praktiseerime kassi harjutuse erinevaid raskusastmeid, kust võid valida endale sobivaima või panna ka oma tähelepanu ja oskused proovile.

Mõne aja möödudes on võimalik tuua juurde

Kassi harjutuse erinevad aspektidUDZAI PRANAJAAMA 300x190 - Seljateraapia nurgakivi – KASSI HARJUTUS

-Ettevalmistav 4 punkti lõdvestus.
-Ettevalmistav puusa piirkonda avav külgmine liikumine.
-Keha tasakaalu keskuse dünaamiline muutus.
-Hingamise rütmi ja liikumise kiiruse muutus koos hingamise rahunemisega.
-Harjutuse erinevad intensiivsused. Ettevalmistav, sissejuhatav, piiride kompamine, rahunemine, kulgemine.
-Vaatluse praktika. Harjutuse ulatuse korrigeerimine. Muutuste märkamine. See on oluline seljateraapia osa.
-Tähelepanu liigutamine ja sellega erinevate chakrate ja nende vaheliste naadide aktiveerimine.
-Praanajaamade kasutamine naadide puhastamisel.
– Mula bandha kasutamine.
– Erinevate shiva-shakti mantrate kasutamine.

Oluline osa kassi harjutusel on teadlikuse omaduste kasutamine ja valdama õppimine: vaatlemine, tähelepanu püsimine, märkamine ja vajadusel tegevuse korrigeerimine.

Sissehingamise alguses võiks liikumine hakata juurchakrast ja sealt edasi õndraluu tipust üles mööda lülisammast justkui lainetus, mis läbib teie selga, kaela ja pead. Selline liikumine avab teie olulised energiakeskused.

SUPER AJU JOOGA 300x179 - Seljateraapia nurgakivi – KASSI HARJUTUS

Hingepeetus

Erinevad jooga koolkonnad käsitlevad seda teemat erinevalt. Kriya joogas ei soovitata kasutada hingepeetust. Sissehingamise lõpus algab ilma pausita väljahingamine ja väljahingamise lõpus ilma pausita sissehingamine.
Ärevuse korral tuleks aga igal juhul vältida hingepeetustest.

Hoiduge

Vältima peaks liikumise ulatust üle piiri. Vahel nimetatakse seda magusa valu piiriks. Eriti oluline on see kui alles alustate kassi/lehma harjutusega ja alles õpite selle harjutuse mõjusid tundma.
Algus peaks olema alati leebem ja rahulikum justkui tutvumine tundmatuga. Teada saades, märgates suurendada harjutuse ulatust. Selline juhis on eriti oluline neile kellel on suuri seljapingeid või eelnevaid seljatraumasid. Rasedusel peaks hoiduma väljahingamisel liigsest kõhu sissetõmbamisest.
Kaela traumade puhul peaks vältima pea kuklasse viimist.

Harjutuse mõjud

kass 1 300x200 - Seljateraapia nurgakivi – KASSI HARJUTUSTundub, et kassi harjutus on lihtne, kuid selle mõjud on ulatuslikud. Harjutuse erinevaid raskusastmeid juurde tuues on võimalik kassi/lehma harjutus muuta võimsaks joogalikuks tööriistaks.
– Läbi praana avaldatakse olulist mõju kõigile põhi chakratele ja neid ühendavale sushumna naadile.
– Läbi praana aktiveeritakse ja parandatakse erinevate organite energiavarustatust ja suurendatakse elujõudu kogu kehas.
– Läbi dünaamilise tähelepanu liigutamise õpitakse oma tähelepanu paremini valdama. Keskendumine ja tahtejõud paranevad.
– Mantrate kasutamine, kas heliliste või ainult mõttes olevate helide, mõjutavad oma teekonnal olevaid piirkondi.
– Vaatlemine ja eristamine harjutuse praktiseerimisel võimaldab teada saada ühe väiksemaid muutusi. See on kui teadasaamise ja olevikus püsimise muskli treenimine.
– Seetõttu on selle harjutuse pikemaaegne praktiseerimine emotsionaalse stabiilsuse ja tasakaalukuse oluline tehnika.
– Harjutus parandab lülisamba pehmel venitamisel seljalülide vaheliste ketaste vereringet, mis omakorda leevendab selja pingeid ja vahendab selja jäikust.
– Kassi / lehma dünaamilisel asendil on palju füüsilisi mõjusid, sealhulgas seedetrakti ja reproduktiivse süsteemi toniseerimine. Parem energiaringlus aitab leevendada stressi ja vähendab menstruatsiooni, ishiase ja alaseljavalusid. Kassi/ lehma asend suurendab kaela, turja, abaluu piironna ja lülisamba paindlikkust. Liikumine venitab ka puusade, selja, kõhu, rindkere ja kopsude lihaseid.TURJA ENESEMASSAAŽ 300x160 - Seljateraapia nurgakivi – KASSI HARJUTUS
– Harjutus tugevdab randmeid ja õlaliigeseid.
– Harjutus parandab seedimist ja soolestiku perestaltikat.
-Harjutuse tipufaasid vabastavad üla- ja alaselja ning kaela pingeid.
-Lülisammas koosneb nii primaarsetest (rindkere ja ristluu) kui ka sekundaarsetest (emakakaela ja nimmepiirkonna) kumerustest. Lülisamba painutus sissehingamisel (lehma asend) suurendab selgroo primaarseid kumerusi ja väljahingamisel (kassi asend ) suurendab sekundaarseid kumerusi. Kokkuvõtvalt suurepärane harjutus kõverselgsuse  ja alaselja nõgususe vähendamiseks.

Teraapiline mõju

Paljud füsioterapeudid ja joogaterapedid peavad kassi harjutust üheks parimaks selja traumadest taastumise tehnikaks. Alguses on harjutuse ulatus minimaalne. Sisse- ja väljahingamisel liigub lülisammas vaid veidi. Ajapikku suurendatakse ulatust. Oluline ei ole kiire lülisamba ulatuse suurendamine vaid aeglane ja pikemaajaline kassi harjutuse tegemine. Alusta 4-5 minutist ja suurenda 10-15 minutini, 3-4 korda päevas. Selle harjutuse aeglane ja pehme sooritamine on kui palsam teie seljale. Vaatle ja märka mõjusid!

Eriline mõju

Kassi / lehma dünaamiline harjutus aktiveerib teise chakra – Swadhisthana chakra. Kui see energiakeskus on blokeeritud, siis võib see olla seotud sügava emotsionaalse segaduse ja depressiooniga. Kassi harjutus suurendab lisaks loovust ning parandab keskendumis- ja õppimisvõimet.OSALE 4 1 300x221 - Seljateraapia nurgakivi – KASSI HARJUTUS

Meditatiivne osa

Harjutus võib kulgemise faasis muutuda meditatiivseks liikumiseks kus kaob aeg. Selline kulgemine on lõdvestav ja samas erksust tõstev. Mentaalne tegevus on täielikult välja lülitunud. Pärast sellist harjutuse faasi aeglustage aeglaselt liikumine ja jääge sellesse seisundisse. Paljud ülemõtlevad ja liigselt mentaalsesse tegevusse kiindunud inimesed leiavad sellest harjutusest endale suurepärase mentaalse puhkuse tehnika.

SELLES hommikujooga tunnis praktiseerime kassi harjutuse erinevaid raskusastmeid.

Olete oodatud

Kohtumiseni

Toomas Õunap