Seljavaevused – kas nendega peaks leppima?

Seljavalud ja kange selg puudutavad suuremat osa täiskasvanutest. Ameerika kiropraktika assotsiatsiooni uuringute andmetel on ligi 80 % USA elanikest mingil ajal oma elus tundnud seljavalu. Pikemaajaliste selja pingete tagajärjeks on on valud. Seega üks olulisi tegevusi selja valude vältimiseks on seljapingete avastamine ja vabastamine. Siin annab olulised vahendid kriya jooga ja joogatunnid kus neid vahendeid omandame..

Selja valude ja vaevuste haigusseisund ulatub vähestest tuntavatest pingetest kuni krooniliste spasmideni, kus valu on tugev ja liikumine on raskendatud.

Seljapingeid saab tavaliselt tõhusalt ravida ka ilma operatsioonita. Kui valu on seotud lülisamba vigastuste või närviprobleemidega, võib osutuda vajalikuks ka kirurgiline sekkumine.

Alaselja pingete põhjused

Selja spasmide sagedasteks põhjusteks võivad olla alaselja lihaste ja sidemete vigastused. Vähe on minu tutvusringkonnas mehi, kes kunagi poleks selga „ära tõmmanud”. Treenimata seljalihased ja siis ühekordsed valesti sooritatud tõstmised on kahjuks liialt sagedased

Lisaks raskuste tõstmisest tulenenud vigastustele põhjustab seljapingeid igasugune tegevus, mis liigselt koormab alaselja lihaseid ja sidemeid. Siia kuuluvad erinevad kestvus spordialad aga ka valed istumisasendid, liigne ühe poole ülekoormamine, näiteks koti kandmine vaid ühel õlal.

Siia kuuluvad ka erinevad sundasendid, nii tööl kui kodus.

Nõrgad kõhulihased on samuti üheks selja probleemide põhjuseks kuna sel juhul langeb täiendav koormus just selja lihastele. Proportsionaalselt tugevad kõhu- ja seljalihased on samas oluline nurgakivi selja tervisel.

Selja spasmid võivad tekkida ka artriidi korral või kui lülide vaheline disk on välja sopistunud. Sel juhul võivad seljalülid avaldada survet närvidele ja põhjustada valu.

Suurem osa lülide sopistusi ja kõverselgsust on tekkinud disproportsionaalsetest selja lihaspingetest. Erinevad lülisammast soojendavad ja lihaspingeid vabastavad harjutused igas hommikujoogas.

Selja pingete diagnoos

Perearst saab tellida röntgenpildi artriidi või lülisamba vigastuste otsimiseks.

Pehmete kudede ja lihaste parema ülevaate saab magnetresonantstomograafia (MRT) või kompuutertomograafia (KT) uuringute abil. Need skanneeringud võivad tuvastada võimaliku probleemi ketaste või kahjustatud piirkonna verevarustuse osas.

Oluline võimalikult täpse diagnoosi saamisel on märgata oma sümptomeid võimalikult detailselt: kui tugev on seljavalu, kui tihti ja mille see tekib, mis tegevused sellele eelnesid, mis leevendab seljavalu, millises suunas liikumisi on sul valus või raske teha?

Lisaks kaasaegsele meditsiinile annab lisa võimalused kriya joogast tulenev lähenemine. Kus kasutame erinevaid teadvuse omadusi nii pingete avastamiseks kui ka erinevate abivahendite mõjude uurimiseks. Loomulikult ei piirdu selline kriya joogalik lähenemine ainult selja pingete uurimisega vaid on laiendatav mitte ainult kogu keha vaid ka välise maailma uurimisele.

Alaselja pingete leevendamine

Kui seljavalud tekivad peale vigastust või ülekoormust tuleks kasutada külma/sooja ravi. Sellest pikemalt Selja tervise ABC„ koolitusel.  Alaseljapingete leevendamist läbi alaselja enesemassaaži tehnika õpetatakse 11. augusti hommikujooga tunnis

Ka mittesteroidsed põletikuvastased ravimid aitavad märkimisväärset valu leevendada lühiajaliste lihaspingete korral. Taastumisel kasuta soojendava toimeainega salve, traumade toimumise järgselt aga jahutavaid kreeme põletiku leevendamiseks.

Kiropraktiline ravi võib aidata, kuid sel juhul tuleb seisund eelnevalt korralikult diagnoosida. Selja- ja kõhulihaste tugevdamiseks soovitatakse sageli regulaarset treeningut. Paljud dünaamilised jooga asanad annavad suurepäraseid tulemusi kuid neid tuleks sooritada vastavate eelteadmistega. jooga meistriklass 2 1 1024x536 - Seljavaevused - kas nendega peaks leppima?

Kogu keha regulaarne ja piisav kuid mitte ülekoormav liigutamine on tervise nurgakivi. Sama kehtib ka seljaga. Paljud hädad on välditavad, kuid me ei pööra sümptomitele ja traumadele eelnenud kehalistele aistingutele ehk hoiatustele piisavalt tähelepanu. Just kriya hatha joogatunnis õpetatakse sinu tähelepanu pöörama väikestele muutustele, eristama, vaatlema ja taipama nende põhjuseid ning neile kohaselt reageerima. 

Igas hommikujooga tunnis soojendatakse selga 3 põhilises suundas selleks, et selg püsiks terve ja paindlik. Kui meil on mõnes suunas vajakajäämisi tuleb see harjutustega kompenseerida. Igal hommikul praktiseerime neid harjutusi hommikujooga tundides

Lisaks on vajalik lülisamba ümbruse lihaspingete vabastamine. Tavaliselt saadakse esmane leevendus läbi seljamassaaži aga see ei ole piisav. Miks see on nii ja mida konkreetselt teha selleks et ise vabastada selja pinged, sellest juba „Selja tervise ABC” koolitusel.

Selja pingete ennetamine

Sinu selg reageerib sinu erinevatele tegevustele ja liikumistele. Seda kõike sa tead. Selleks, et olla valmis lühiajalisteks suurteks pingutuseks on vajalik kohane eeltöö. Kui suuremad takistused on kõrvaldatud siis piisab tihti vaid sellest, et sa jälgiksid olulist tasakaalu nõuet. Selja lihaste ühtlane pingete vabastus, lisaks harjutused selja ja kõhulihaste tugevdamiseks kombineerides lülisamba 3 suunaliste regulaarsete liikumistega võimaldab sul hoida oma selga ja lülisammast paindlikuna ja vältida vigastusi. See on paljude hatha jooga õpetuste ja joogatundide oluline osa.

Mida paremini hoolitsetud selg seda väiksemad on selja vigastuste riskid.

Tihti aitavad põhjuseid väljajuurida kõrvalseisjad. Liigne kaal, liigne püstiseismine, liigsed raskused, valesti tõstmised ja selja jäikus hakkavad kindlasti silma teie lähedastele. Teiste tähelepanu osutamist ei peaks võtta kriitikana vaid tõsiasjana, et nad hoolivad Teist ja Te ise ei ole neile asjaoludele veel piisavalt olulisust pööranud.

11. augusti hommikujooga tunnis õpetatakse erilist alaselja enesemassaaži tehnikat.  Selle tehnikaga on võimalik ise enda lülisamba alaosa pingetest vabaks masseerida kõige vähem energiat kulutaval viisil. Harjutuse sooritamisel kasutatakse massaaži tugevuse muutmiseks oma keha raskust. Selle tehnika igapäevane sooritamine vabastab alaselja lihased pingetest ja valudest, lülisamba alaosa diskide vaheline jäikus väheneb ja paindlikus suureneb, neerude tegevust aktiveeritakse. See harjutus on “külmade käte ja jalgade sündroomi” vähendamise tehnika. Harjutus sobib nii meestele kui naistele alaselja valude ja jäikuse leevendamiseks.

Toomas Õunap

koolitaja

kriya hatha jooga õpetaja