No mida veel! Igal hommikul harjutusi tegev inimene või hommikujooga praktik teab, et hommikused harjutused aktiveerivad kogu keha energiaringluse ja ka pea on selgem. Loomulikult turgutavad päikesetervitus, kuutervitus ja 5 tiibetlast meie aju tegevust. Miks midagi veel lisaks teha?
Järgmine aju tegevust, mõtte selgust ja mäluvõimekust parandav harjutus ei ole keeruline. Superaju harjutus või vahel nimetatakse seda ka superaju jooga võtab vaid 3-5 minutit sinu hommikust. Sul ei ole vaja joogamatti ega spordiriietust. Põhimõtteliselt saad seda teha igal pool ja tavalistes riietes.

Nii nagu nimigi ütleb, hoiab superaju jooga teie mõistuse aktiivsena ja teravana, aidates teil seda kõige paremini kasutada. Teie mälu ehk meeldejätmise ja meenutamise võime paranevad, kuna aktiveeritakse see piirkond ajust, kus toimub aktiivne meeldejätmise ja meenutamise protsess. Aga mitte ainult, mitmed uuringud on vaadelnud superaju harjutuse mõjusid palju laiemalt. Vaata lisa 2. Selle harjutusega turgutatakse mõtlemise ja mälu „riistvara”. Kuidas tundub? Kas nagu järjekordne ravimi reklaam?

transformation 4990460 640 300x200 - superaju harjutus - super aju harjutus

Kas superaju harjutus erineb traditsioonilisest joogast?

Võimalik, et te tunnete sadu jooga harjutust ja asanaid nende sanskriti ja tamiili keelsete nimede järgi, teate nende mõjusid ja oskate neid erinevate tasakaalutuste korral kasutada. Kuid traditsiooniline jooga tuleneb mitme tuhande aastasest praktilisest kasutamise liinidest, kuhu kuulub tuhandeid erinevaid tasakaalustavaid harjutusi. Lääne ühiskonnas on jooga leidnud tugeva kandepinna, kuna vaatleb keha erinevaid aspekte komplekselt. Selline lähenemine ei ole veel lääne meditsiinis jõudnud peavoolu õpetuste hulka.

Hinduismi traditsioonis nimetatakse seda superaju harjutust “Toppukaranamiks” ja seostub ühe Hindu jumala Ganeshaga.

Traditsiooniline jooga käsitlus ei hõlma ainult füüsilist keha vaid ka
– mentaalset keha ehk meie mõtteid, ettekujutusi ja mälu
– vitaalset keha kus paiknevad emotsioonid
– intellektuaalset keha kus kasutame erinevaid teadvuse omadusi nagu erisatamine, vaatlemine, märkamine ja taipamine
– vaimne keha

Super aju jooga harjutus keskendub peamiselt mentaalse keha omaduste paremaks kasutamiseks kuid mõjub palju ulatuslikumalt. Lääne ühiskond peab siiani liialt oluliseks mõistuse ja mõtlemisega seonduvaid protsesse seetõttu on seda erilist harjutust ja selle mõjusid just siin hakatud rohkem hindama. Seetõttu on super aju harjutuse uuringutes keskendutud rohkem mõistuse ja mälu tegevuse mõju uurimisele.

India ja Indoneesia suurmeister Choa Kok Sui viis läbi ulatuslikke uuringuid ja töötas välja ühe jooga asana tänapäevase versiooni, mis eriti tõhusalt aktiveerib mentaalseid protsesse ja aktiveerib ajurakkude tööd. Vaata lisa 1.

Harjutuse tegemise ajal aktiveeritakse alumised energiakeskused ja suunatakse nende energia ülespoole kuni lauba ja kroon tšakrani. Selle protsessi käigus mõjutatakse kogu keha energia tasakaalu kaasarvatud emotsioonide käivitumisega seonduvaid protsesse.

Uuringutes ilmnenud põhilised superaju harjutuse mõjud:

– Super aju harjutus aktiviseerib sinu ajutegevust sünkroniseerides aju alfa-lainepikkusele.
– Harjutamine vähendab oluliselt stressi ja suurendab vaimset ning emotsionaalset stabiilsust.
– Harjutuse praktiseerimisel parane keha kognitiivne funktsioon ja meeldejätmise ning meenutamise võime.Vaata lisa 3.

Kuidas Super aju harjutust teha?

Super aju harjutust praktiseeritakse selles hommikujooga online tunnis . Võttes neist regulaarselt osa saate kindlasti ka täpsed juhised ja lisaks korra nädalas ka koos praktiseerimise võimaluse. 

Super aju harjutuse praktiseerimisel ühendab aju parema ja vasaku poolkera läbi hingamise ja erilise käte asendi ning füüsilise keha liikumise. Tegevust on lihtne õppida, suhteliselt vähe võtab harjutuse tegemine aega ja seda saab harrastada kõikjal. Piisab vaid 3-5 minutit päevas. Enne alustamist eemaldage kindlasti kõik kellad, ehted ja muud tarvikud.

Harjutuse korduste arv võiks olla 15 kuni 18 korda. Alguses võib olla selg veidi kõver kuid eesmärk on harjutust teha sirge seljaga. Mõne nädala pärast avastate, et harjutus on läinud füüsilise pingutamise mõttes oluliselt lihtsamaks.
Loomulikult võite super aju harjutust praktiseerida teile sobival ajal ja kohas kuid kõige tõhusam on kui te praktiseerite hommikuti ja regulaarselt. See tegevus aktiveerib sinu ajutegevuse, mille järel oled selgem ja teravama kogu päeva.

brain 4490831 640 300x200 - superaju harjutus - super aju harjutus

Kuidas super aju harjutus aju mõjutab?

Uuringud näitavad, et super aju harjutus aktiveerib intensiivselt meie aju alfa laine tegevust. See on märkimisväärne tulemus kuna alfa lained stimuleerivad oluliselt meie kognitiivset tegevust ja võimekust. Vaata lisa 4.
Alfa ajulained soodustavad ka paremat välja puhkamist ja samas mõtte selgust ja erksust.
Alfa ajulainete aktiveerimine super aju harjutuse korral toimub aju kuklakujulises piirkonnas.
Lisaks aktiveeritakse prefrontaalne korteks, kus toimub meenutamise ja meeldejätmise protsessi oluline osa. Harjutuse praktiseerimine aitab kiiremini õppida, jätta paremini meelde ja kiiremini meenutada. Vaata lisa 4.

Uuringutele tuginedes arvatakse, et super aju harjutuse tegemine aitab:

– Immuunsüsteemi tugevdada ning soodustab kiiremat paranemist tänu alfa ajulainete aktiivsuse suurenemisele.
– Teadvustamine ümbritsevatest protsessidest paraneb oluliselt.
– Intelligentsus, loovus ja üldine tegutsemise jõudlus paranevad oluliselt.
– Aju parema ja vasaku poolkera sünkroniseerimine.
– Meie vasaku ja parema aju lainepikkused on tavaliselt lõdvestudes, mediteerimisel ja joogatundides aga sünkroonis. Vaata lisa 4. Sünkroonsus suurendab oluliselt aju võimekust väga erinevates protsessides, alates suurema info märkamise ja eristamise võimes, info salavestamise ja taasesitamise kiiruses ning suuremas võimes omada kontrolli oma emotsioonide üle.
– Hüperaktiivseid lapsi, teismelisi, vanu inimesi, autiste ning ADD / ADHD sündroomiga inimesi.
– Düsleksia, ärevuse, depressiooni ja dementsuse all kannatavate inimeste seisundit.

Super aju harjutus õppijatele

Eelpool loetud super aju harjutuse mõju on eriti oluline kõigile õppijatele. Koolis on oluline püsida selge ja erk, hoida oma aju parimas meeldejätmise seisundis ning tunnikontrollides, kontrolltöödes, arvestustel ja eksamitel demonstreerida oma aju parimat meenutamise funktsiooni.
Harjutuse tegemisel kaasneb ka füüsilise aktiivsuse tõus ja seetõttu on selle harjutuse tegemine hommikuti koolipäeva alustades eriti oluline eriti unimütsidele, kes ärkavad täielikult üles alles kolmandaks tunniks. OSALE 7 300x200 - superaju harjutus - super aju harjutus

Kõik me peame oluliseks treenida ja turgutate oma keha lihaseid. Ka aju verevarustust peaks õppurid turgutama See harjutus sobib ideaalselt ka täiskasvanutele, kelle päev on täis planeerimist ja intensiivset mõttetegevust, meeldejätmist ja meenutamist. Harjutuse praktiseerimine võib anda häid tulemusi ka mitmete arenguprobleemede ja kognitiivsete häirete korral. Harjutes praktiseerimise järel paraneb nii intelligentsus kui loovus.

 

 

1. Choa Kok S. https://www.globalpranichealing.com/courses/healing-and-protection/super-brain-yoga. Accessed March 29, 2019.

2. National Center for Complementary and Integrative Health Staff. National Institutes of Health.https://nccih.nih.gov/health/yoga/introduction.htm. March 29, 2019.

3. Merkas E. Queensland Academies – Health Sciences Campus. https://qahs.eq.edu.au/superbrain-yoga-a-simple-exercise-to-maximize-brain-power. April 1, 2019.

4. Ramesh D. Ontario Centre for Pranic Healing. http://www.pranichealingontario.ca/SUPERBRAIN.pdf. March 29, 2019.

5. Choa Kok S. Quezon City, Philippines: Institute for Inner Studies Publishing Foundation, Inc.; 1st edition. 2005.

6. Choa Kok S. World Pranic Healthing Foundation. https://www.worldpranichealing.com/en/energy/what-is-pranic-energy. April 1, 2019.

7. Lancy D’Souza , Srikanth N Jois The effectiveness of Superbrain Yoga on concentration, memory and confidence in school students ”National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology”. http://njppp.com/fulltext/28-1490682875.pdf