Miks tekib turjavalu?

Liigne istumine arvuti ees ja lisaks vales või sundasendis pikemalt viibimine on üks olulisemaid turja pingete põhjuseid. Kui meenutate, millal turjavalu ja turja pinged on teid kõige enam häirinud siis stressirohke päev või kiirustamine on tihti vastuseks. Sel ajal on kogu su tähelepanu „tulekahju kustutamisel” ehk väliste probleemide lahendamisel. Kõik muu tegevus, kaasa arvatud pinges keha sealhulgas turjapinge on hetkel sekundaarne. Kui pingutamine oleks ajutine ja sellele järgneks taastumine ehk lõdvenemine, ei oleks põhjust sellest rääkida. Kõik inimesed, kes on käinud esimest korda jõusaalis teavad, et kui pingutad teatud lihased liigselt on tagajärjeks järgneval päeval lihasvalud. Pingutamise ja lõdvestumise teadvustamist, et vältida lihaspinget, õpetatakse kriya hatha jooga tundides.

Pikaaegse pingutamise korral lihast kattev sidekude pingestub ja ei lase lihasel kogu ulatuses liikuda. Eesmise, keskmise ja tagumise astriklihase pinge korral need lühenevad ja avaldavad survet õlapõimikule ja rangluualusele arterile. Pideva pingestumise tagajärjel need lihased ei taasta enam oma elastsust ja jäävadki jäigastunuks. Selle tulemusena on oluliselt häiritud nii käte kui pea piirkonna verevarustus ning intervatsioon (närvidega varustatus). Üldtunnustatud teadmine on et ca 70 % peavaludest on põhjustatud just turja ja kaela pingetest ja seetõttu tuleks neid mõlemaid piirkondi mõjutada.TURJA MASSAAZ 300x300 - Turja enesemassaaž, see oskus võiks olla kohustuslik

Mida teha?

Kõigepealt on vajalik vaadata üle oma igapäevased keha liikumise harjumused. Kuidas te magate, milline on teie padi?  Kas oskate öelda: „Kui palju te päevas õlgu sügavalt tõstate, kui sügavalt õlgu ette ja taha viite ja palju te teete õlaringe?” Kui mitte piisavalt, siis on vaja tuua vastav liikumine sisse oma igapäevastesse tegemistesse või teha vastavaid jooga harjutusi. Kangus ja jäikus on liigutamatuse või ülepingutatud liigutamise tulemus.

Lihast on võimalik vabastada pingest läbi eriliste harjutuste ja süvalõdvestuse, massaaži ja joogalike venitustehnikate kaudu.

Venitamise harjutusi, nii staatilisi, kui dünaamilisi õpetatakse eraldi joogatundides. Paljude harjutuste seeriate igapäevasel sooritamisel turjapinged vähenevad, verevarustus taastub ja valud vähenevad ja lõpuks kaovad. Hommikujoogas pööratakse igal hommikul tähelepanu vastavatele joogaharjutustele, et vähendada nii turja kui ülaselja ja abaluu piirkonna pingeid.PÕLVEHARJUTUSED 300x200 - Turja enesemassaaž, see oskus võiks olla kohustuslik

Tõhus turja enesemassaaž

Massaaži lõdvestava ja vere ning energia tsirkulatsiooni parandavat mõju teavad loodatavasti kõik täiskasvanud. Paljudele on määratud käia pinges turja korral massaažis 5-15 korda. Perioodi lõppedes tunneme end veidi paremini, kuid täielikku pingete vabanemist me ei tunne, sest osaliselt pinged taastuvad. Seetõttu on suur osa inimesi massaaži kahjuks pidanud poolikuks lahenduseks.

Põhjus pole valesti tehtud massaažis, kuid ka seda kohtab liialt tihti, vaid liialt vähesest massaaži korduste arvust. Laurier-Pierre Desjardins, kes on korraga nii ülikooli õppejõud, osteapaat kui jooga terapist on põhjalikult käsitlenud lihast katva sidekoe vabastamist läbi massaaži. Tema osalemine ja kaasatus erinevate sidekoe vabastamise tehnikate uuringutesse ja eriliste massaaži võtete tutvustusse on märkimisväärne ja inspireeriv. See, et sidekoe valkude struktuur taas muutuks jäigastud olekust paindlikuks ( ehk lihas liigub kogu ulatuses) selleks on vaja igapäevaselt lihast mõjutada 3 kuu jooksul. Lisaks on oluline piisav vee tarbimine.

Selline massaaži kestvus ei pea olema pikk, kuid peaks mõjutama olulisi pinge piirkondi kogu lihase ulatuses.

Kahjuks enamik, kelle turi on liialt pinges ja sellest tulenevalt on tal tekkinud olulise verevarustuse häireid, ei saa endale lubada regulaarset turja ja kaela massaaži. Tavalised põhjused on kas ajalised ja/või rahalised.KASS6 300x200 - Turja enesemassaaž, see oskus võiks olla kohustuslik

Päästev vahend enese turjamassaaž

Kahjuks ei õpetata enese turjamassaaži just väga tihti. Seda ei tee ka sinu massöör kartes, et ta kaotab patsiendi. Lihtsad massaaživõtted, mida saa saad ise teha, on lihtsasti omandatavad. Lisades näpunäited ja soovitused, kuidas masseerida kõige väiksema pingutuse ja suurema ulatusega teevad  sellest massaažist tõhusa tehnika. Just õhtul peale stressirohket päeva või lõunapausi ajal on 4-5 minutine turja massaaž suurepärane lõdvestus sinu turja piirkonnale. Pikaaegsetele joogapraktikutele tuletan meelde, et enesemassaaž ehk enese uuring on üks oluline jooga niyama osa. Ka kõige hõivatum inimene leiab endale päevajooksul 4-5 minutit, et teha igapäevane tõhus turja massaaž

Enesemassaaži eelis tavamassaaž ees.

Sellest, et turja enesemassaažil on isiklik massöör oma käte näol sul igal ajal pingete vähendamiseks võtta on kõigile arusaadav. Selle tehnika tegemine on sulle tasuta, kuigi jah sa pead selleks ka ise veidi vaeva nägema. Sa pead tehnika selgeks õppima ja seda ka tegema.NIMMEMASSAAZ 1 1 300x192 - Turja enesemassaaž, see oskus võiks olla kohustuslik

Lihastkatva sidekoe efektiivseim mõjutamise tugevus masseerimisel on magusa valu piiril. See tähendab, et vajutad aeglaselt pinges lihast kuni tekib magus valu, ei rohkem ega vähem. Sellest rohkem vajutades läheb valu tervemaks ja keha hakkab sellele automaatselt tõrjuvalt reageerima. Sellist liigset valu tuleb vältida, sest see annab sinu alateadvusele teada, et tee mida iganes tulevikus, et see valu ei korduks. Magusa valupiiril masseerides või venitades sellist pärssivat impulssi ei teki. See on teada joogateraapias venitamisel, kuid ka paljudes massaaži koolkondades.  Ma ei tunne ühtegi massööri, kes suudaks teid kogu massaaži vältel selliselt masseerida. Kas liiga pehmelt või üle magusa valu piiri masseeritakse, kas rohkem nii või naa. Valu on paljudel põhjuseks, miks massaaži välditakse. Ise olete te  võimelised masseerima enda turja peaaegu kogu aeg kõige efektiivsemalt, magusa valu piiril.TURJA ENESEMASSAAŽ 300x160 - Turja enesemassaaž, see oskus võiks olla kohustuslik

Aeg ajalt õpetan enese turja massaaži tehnikat erinevatel koolitustel ja vahel ka joogatundides. JÄRGMISES HOMMIKUJOOGAS õpetan, kuidas teha endale tõhusat turja massaaži.

Head praktiseerimist !

Toomas Õunap

Kriya hatha jooga õpetaja

Hommikujooga.ee

 

 

 

Kasutatud materjalid:

Laurire-Pierre Desjardins (2012) Principles of Yoga Therapy No 1, pp 41-45.

Buford, J.A., Yoder, S.M., Heiss, D.G.,  PT,  Chidley, J.V. (2002). Actions of the Scalene Muscles for Rotation of the Cervical Spine in Macaque and Human. Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, Vol 32, No 10, pp. 488-496.

Hooper, T. L., Denton, J., McGalliard, M.K., Brisme, J.M., Sizer Jr, P.S. (2010). Thoracic outlet syndrome: a controversial clinical condition. Part 2: non-surgical and surgical management. Journal of Manual and Manipulative Therapy, Vol 18, No 3, pp. 132-138.